Kalkben

I början på veckan så påbörjade jag behandling av hönsen mot kalkben. 
Kalkben är en parasit som lever framförallt på hönsen ben där den gräver gångar och lägger ägg. Man kan inte se dom men man upptäcker dom genom att fjällen på benen reser sig. 
Som på bilden nedan syns det tydligt hur fjällen rest sig. 
(Bild tagen från internet) 

Det finns olika sätt att behandlas kalkben men det man är ute efter är att kväva kvalsterna. Vilket man enklast gör med en fet salva/olja av något slag. Antingen smörjer man, dopar eller sprayar benen. Man kan även först sätta dom i fotbad med lite såpa så man mjukare upp först. 

Jag valde att smörja mina. Inte det enklaste arbetet men man får passa på till kvällen när hönsen gått in och satt sig på pinnen. Då kan man oftast plocka dom en och en utan att stressa upp för mycket. Själv fick jag plocka fram håven för att fånga dom yngre hönorna som inte är lika vana vid att man tar i dom. Men till sist va alla insmorda och färdiga. Så i början på nästa vecka är det samma behandling igen. Man behandlar tills det är borta helt enkelt. Men det brukar lägga sig efter 3-4 behandlingar. 


Jag använde det som var tillgängligt i stallet i form av hovfett som funkar utmärkt. Så länge salvan är fet och man använder rikligt så att dom är rejält insmorda så man kväver kvalsterna. 

Kalkben är väldigt vanligt bland hobbyhöns men enkelt att göra något åt. Viktigt att veta är att det finns inget medel du kan köpa på apoteket för det. Precis som det mesta annat för höns finns det inga veterinärmedicinska godkända medel för behandling. Vilket man ska nogrant tänka sig för med. Jag vet dom som använder lusmedel för hund/katt på höns vilket inte är avsett för höns. 

Övrigt så förbereder vi oss för små djursmarknaden på lördag som jag och barnen ska besöka med lite olika saker till försäljning. Så som kycklingar,ägg och lammkött. 

Tjingeling på er! 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

beckaszoo.blogg.se

Här kan du läsa om mitt liv som "trottoarbonde" med djur, arbete, odling och mer därtill

RSS 2.0