Lugnet i stormen

Nu börjar det äntligen lugna sig i det totala flytt kaos som varit i snart en månad. 


Alla djuren utom hästar har fått flytta hit äntligen. Hönsen och kaninerna va senast nu i helgen efter att vi med hjälp slitit hårt för att få en fin hönsgård och hus till det. 

Linnekulla är snart helt tömt på våra grejer och vi kan snart äntligen ta tag i det där sista här hemma. Finliret så kallat inomhus. Få undan dom sista lådorna(läs bära upp dom på ovanvåningen där vi endå inte ska bo för tillfället), tavlor på väggarna. Hagar till fåren ska göras då vi fortfarande måste hålla baggar och tackor åtskiljda innan slakt för att inte riskera tjuvbetäckningar. 


Fåren står lite i karantän efter flytt och avmaskning. Det som är kvar att ta ett nytt träckprov i veckan, invänta svar och sen förhoppningsvis kunna släppa ut dom igen. 

Fått en hel del gjort idag med men efter tre långa dagar känns det i kroppen. 


Idag kom iaf alla mina kryddor till nya, jag skördade en hel del och fylld släpen. 
Skörden är ju inte så stor då mitt stackars trädgårdsland varit extremt misskött och eftersatt i år. Men trots det har det endå levererat en del och jag får vara nöjd med det. Hoppas på bättre ork och lycka nästa år. 

Har världens största rosmarin jag någonsin sett
Kryddorna fått flytta in temporärt i orangeriet
4 pumpor totalt vart allt jag fick iår så nu hoppas jag dom eftermognar i fönstret
Tomat chutney blev det ikväll

Utöver chutney som blev tre burkar står det i ugnen för torkning pepparmynta som är gott bland annat i te, grädde och kakor. 

I torkmaskinen är det en blandning olika blast från ex morot, lite olika kryddor och purjolök. Detta får torka ordentligt i maskinen och sen mixar jag det lätt för att få det finfördelat. Sen använder jag det till det mesta. Blir lite som grönsaksbuljong fast torkad. Blir himla god som krydda i köttfärssås osv. Jag snålar helt enkelt inte med den. 

Men nu är det sängen! Ny dag imorgon och då ska skockorna upp ur sin krage bland annat. 

Avslutar med en bild på Pelle som är en väldigt känslig hund visar tydligt att han trivs bra här i nya huset. 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

beckaszoo.blogg.se

Här kan du läsa om mitt liv som "trottoarbonde" med djur, arbete, odling och mer därtill

RSS 2.0