Vår

Våren börjar äntligen trilla in här i lilla Skåne. Fåglarna sjunger, det är ljusare om kvällarna, vår blommor som krokus och påskliljor tittar upp här hemma. 


Här hemma har nu alla tre tackorna lammat och resultatet blev sju små lamm. Eller ja små och små båda tvillingparen va rejält tilltagna i storlek faktiskt. Lammningen gick bra trots jag va en riktig hönsmamma men så är det väl alltid första gången. 
Två av lammen har redan hunnit träffa farbror doktorn igår. Ögonen​ började rinna på dom och efter lite rådfrågning så kom vi fram till att det var entropion. 

Entropion innebär att ögonlocken är för stor och då vänder sig inåt och retar ögat. Vanligt på exempelvis sharpai hundar som är väldigt rynkiga. Men en liten enkel operation som inte tog med än tjugo minuter så vart det genast mycket bättre. 
Så nu hoppas jag det håller sig och inte blir värre igen. 

Fler som har vårkänslor är uppenbarligen min kanin hona som är skendräcktig och börjat bygga bo i sin bur. Ser ut som en massaker för att när kaniner boar inför födslen så rycker dom sin egen päls så dom kan bädda med den. 

Så imorgon ska jag städa ut hela buren och hoppas hon slutar för denna gången. Tur det snart är dags att ta hem en Hanne till henne så hon kan få riktiga bebisar. 

Det har börjat växa i mina kallbänkar också nu. Sallad,spenat och rädisor har börjat titta upp. Så lite mer sol så ska där nog snart vara att skörda lite. 

Imorgon hoppas jag på att kunna omskola dom sist plantorna som är i akut behov att det. Kanske sätta ut skockorna och förså dom sista fröerna sen är det bara den eviga väntan att kunna så lite mer på friland. Bondbönor ska också sås tidigt på friland har jag tänkt mig imorgon. 


Övrigt har jag även startat kläckaren med 20 av mina ägg för att se hur den fungerar innan vi beställer avelsägg. Hoppas alla är befruktade men det ser vi på söndag då det är dag sju. Man brukar lysa äggen då för att se om där är liv i dom. 
Jag har förhoppningsvis även en gås dom lagt sig för att ruva ägg i sitt rede. Så där är ca 20dagar kvar innan vi ser resultat. Man kan inte göra mycket mer än hoppas 


Men nu håller vi kväll då jag jobbar alldeles år helskotta för tidigt denna veckan. Så snart är det sängdags eller jag ska iaf försöka. 

Trevlig kväll och glöm inte njuta av dom ljusare kvällarna 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

beckaszoo.blogg.se

Här kan du läsa om mitt liv som "trottoarbonde" med djur, arbete, odling och mer därtill

RSS 2.0