Köket

Att stå i köket och få lov att laga mat,baka,sylta,safta osv är utan tvekan ett av det bästa jag vet.
Att kunna använda råvaror jag själv odlat,fött upp eller som mannen min jagat är ett enormt privilegium som jag tar stort värde och vara på.

Odla är fantastiskt roligt men inte alla som har plats. Jag hoppas till nästa år då trädgårdslandet är utökat att kanske kunna sälja till närmaste vänner och va någorlunda självförsörjande året runt på fina grönsaker, både färska,inlagda och frysta.

Att ha kött från djur jag själv fött upp och sen slaktar och styckar är också få människor förunnat. Då jag vet vad dom ätit,att dom fått kärlek och att dom helt enkelt haft det bra. Tanken är jag ska kunna va så gott som självförsörjande här så småningom också. Till våren blir det fler djur som ska ingå. Jag har alltså djur både för att jag älskar att ha djur och för att helt enkelt kunna äta dom.

Att kunna bara plocka ihop vad jag har i kylen och antingen laga en god middag eller baka något gott är extremt roligt och spännande. Det är sällan jag när jag lagar mat som jag går efter recept och skulle jag göra det ändrar jag alltid i det.
Ät experimentera i köket är så himla roligt och framförallt när det blir riktigt bra. Jag har ju även turen att ha en man som äter i princip allt jag ställer på bordet eller iaf smaka det. Däremot finns det nog ingen som är mer kritisk till det jag hittar på i köket som jag själv.

Ikväll står det rådjurskinka på spisen till det blir det grönsaker i ugnen och så gör vi en sås på spadet som steken puttrar i. Egna kryddor,lök,morötter,tomater ingår bland annat i dagens måltid.

Jag har även nu med hjälp av en del av pengarna ja fick i födelsedagspresent beställt hem en tork så jag kan börja torka både kryddor,grönsaker,kött och göra egna goda kryddsalter. Så ska bli spännande att pröva förhoppningsvis har jag den hemma i slutet av veckan.

Dehär blev ett fantastiskt långt inlägg men nu ska jag återgå till att fixa färdigt de sista med grönsakerna, gå över hönsen och sen fortsätta kurera min hemska mansförkylning jag dragit på mig med feber,hosta från helvetet och rinnande näsa medans mannen rastar hunden.

Tjingeling!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

beckaszoo.blogg.se

Här kan du läsa om mitt liv som "trottoarbonde" med djur, arbete, odling och mer därtill

RSS 2.0