Pumpaslakt

Igår slaktade den jag den sista pumpan från i höstas då den började bli dålig. 

Resultatet blev två väldigt platta bröd då dom sjönk precis innan dom skulle in i ugnen. Men dom blev jävligt goda endå. Och lite marmelad och syltad pumpa. 


Syltad pumpa: 

  • 500 g pumpa (t ex muscat)
  • 1 rödlök
  • 2 dl ättiksprit (12 %)
  • 4 dl strösocker
  • 6 dl vatten
  • 4 stjärnanis
  • 1 msk hel sichuanpeppar eller 4 hela kryddnejlikor
Koka upp socker,vatten och ättika

Skiva löken och tärna pumpan i lagom bitar. 

Koka pumpa,lök och kryddor i 2min ungefär och häll sen upp på varma burkar. Ställ svalt och vänta minst 1v innan du äter så det får dra ordentligt.  

Pumpamarmelad:

  • 1 kg pumpakött (kärnfritt)
  • skal av 1 1/2 citron eller apelsin (1/2 citron motsvarar 1 apelsin)
  • 6 1/2 dl strösocker
Riv eller hacka pumpan fint. 
Koka upp med socker och citron skalet. Jag pressade i 1/2citron också. 
Låt puttra en stund och sen antingen mixa eller häll upp direkt på varma burkar 

Tjingeling på er! 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

beckaszoo.blogg.se

Här kan du läsa om mitt liv som "trottoarbonde" med djur, arbete, odling och mer därtill

RSS 2.0