Lite med odling

Det mesta som händer nu där hemma är förodling av alla dess slag som ni säkert sett. 

Nästa vecka vankas semester så då ska trädgårdslandet vändas en gång till och förberedas lite mer inför sådd ute. 

Igår kom jag äntligen över billig jordärtskocka på Hemköp. Ekologisk för 10:-/påse så jag köpte två. Lagom är inte min grej liksom. Så nu har jag petat ner dom i en spann med lite jord inomhus så att dom rotar sig och sätter lite skott så jag kan gräva ner dom ute sen. 

Trots jag aldrig ätit det så ska det bli spännande att pröva och så blommar den väldigt fint med sägs det. Så vi får se vad det blir av det förhoppningsvis en liten skörd iaf. Fördelen med kocka är att den kan utan problem ligga kvar i jorden hela vintern och efter vad folk sagt är den godaste att gräva upp och äta efter en köldknäpp eller två. 

Även köpt en ekologisk sötpotatis som jag delat och satt i vatten. Tanken är att den ska skjuta skott och varje skott blir en planta som sen ska bli potatis. Sötpotatis är ju igentligen inte gjord för vårat kalla klimat men den ska få bo i spannar/baljor i växthuset där det blir lite mer värme. Blir nog ingen jätte skörd men något litet kan man hoppas på. 


Ska man vara riktigt petig ska man inte göra så som jag gjort med varken kockan eller sötpotatisen. Igentligen ska det vara utsäde för utsäde vet man inte bär på några sjukdomar. Man vet aldrig när man gör som jag gjort nu om man tillför någon sjukdom till jorden. Och sjukdomar vill man ju inte ha. 

Hoppas även på ikväll att jag kan sätta lite mer frön. Några fler kronärtskocka bland annat och kanske några tomat eller paprika till. Som sagt lagom är inte min grej! 


Chip å hoj! 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

beckaszoo.blogg.se

Här kan du läsa om mitt liv som "trottoarbonde" med djur, arbete, odling och mer därtill

RSS 2.0