Saft

I fredags satte jag en omgång fläder saft till innan all fläder har blommat över. 

Denna gången körde jag ner lite rabarber med som jag hämtade på brearöd för lite annan smak och färg. 

Så idag silades den och häldes upp i plastburkar för att ställas i frysen. Blev fyra burkar så jag är nöjd med totalen efter två omgångar. 

Recept


10-11 rabarbersjälkar
20-30 blomklasar av fläder
3l vatten 
1/2l socker 
6citroner 

1. Skölj av flädern och citronerna. Skiva citronerna i skivor. 
Rabarbern sköljs och skivas i tunna skivor. 
2. Varva allt i en gryta eller annan rostfri bunke. 
Koka upp vatten med socker som du häller över frukten. 
3. Sätt på lock eller plasta. Inte fel att lägga en tallrik på för att få lite tyngd på det hela så allt ligger i vattnet. Låt stå i 1-3dagar i kylen. 
4. Sila och häll upp på plast flaskor/burkar och stoppa i frysen. 
Vill du hellre hälla den på glasflaskor för att spara i skafferiet krävs ett rejält uppkok av saften innan den hälls på varma flaskor enda upp till toppen. 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

beckaszoo.blogg.se

Här kan du läsa om mitt liv som "trottoarbonde" med djur, arbete, odling och mer därtill

RSS 2.0