Roadtrip

Sitter i bilen på väg mot eneryda med Jocke. Jag har tur som har en så snäll man som inte bara följer med mig utan bara muttrar lite lätt över utflykten. 


De är såhär att för ungefär 3v sedan dök det upp en annons på sidan höns köp/sälj i Skåne på facebook. Där var en kille som sålde skånska blommehöns med genbanksintyg. Genbanksintyg innebär att dom är godkända för att ansluta till genbank och fortsätta bevarande arbetet med blommehöns höns som är en svensk lantras. 

Så det blir fem totalt som flyttar hem till oss ikväll. Så spännande! Fyra hönor och en tupp där alla är unghöns och inte värper än. Så inom en snar framtid ska dom anslutas och så har jag stora förhoppningar om att dom har bra arvsanlag för att naturruva. Man får inte kläcka genbanksanslutna i kläckare. Vi har ju massor mer svenska lantras höns som behöver bevaras. Står massa super bra info på kackel.Se om man skulle vara intresserad att läsa lite och kanske hitta sig en egen lantras. 

Men nu är vi strax framme och sen har vi 1 1/2h hem igen och imorgon har Jocke fått det fina arbetet att slakta dom sista tupparna som går i en egen hönsgård så dom nya kan få flytta in där imorgon. Inatt får dom bo i hundarnas bur i stallet. 

Lånat en bild på internet på hur fina dom är men det hamnar en bild på Instagram( tantpalandet) imorgon på hur just mina ser ut. 

Såhär vackra är blommehöns



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

beckaszoo.blogg.se

Här kan du läsa om mitt liv som "trottoarbonde" med djur, arbete, odling och mer därtill

RSS 2.0