Första omgången

I måndags hann jag äntligen placera röven på golvet framför teven med första omgången fröer som ska sås. 

Det som blev såttt denna omgång är:

6 sorters tomater
2 sorter chili 
4 sorters paprika (tror ja det blev) 
Kronärtskocka
Ramslök
En låda plocksallad
En låda krasse
Bredsådd av rödbetor

Så nu är det fullt under lampan för tillfället fram tills fröerna tagit sig och ska omskolas och kan flyttas till ett fönster istället. 

För nu e februari ska det försås ännu en omgång med fröer. Så får vi se hur många fröer som tar sig. Dom flesta sorter är där 6fröer sådda av varje sort men kockan har fått 12fröer då jag hade svårt att få dom att ta sig ifjor. 

Har lyckats övervintra en stackars liten kocka planta inne och planterade om denna i samband med frösådden. Men nu ser den så himla ledsen ut trots ny jord och extraljus. Ska ge den lite näring nu i helgen och spraya den med såpvatten då jag igår upptäckte där var lite löss på den. Så får vi se om den klarar sig. Förhoppningarna är stora iaf men det är inte hela världen om den dör om dom 12nya plantorna tar sig. 

Nu är det bara att vänta ut att det ska gro och hålla tummarna allt tar sig. Inte för jag riktigt vet än så länge vart ja ska göra av 36 tomat plantor om alla tar sig. Men då är det bara att göra egen ketchup,krossade tomater och mycket mer så det ser jag framemot. 


Nu ska vi bara se till att få tummarna loss till att sätta igång växthusbygget så jag har någonstans att göra av med alla tomater,paprika och chilis. 

Rödbetorna är sen tänkte att hamna i varmbänken om jag nu kan få den att stiga i temperatur men just nu går det inte så bra. 
Tur jag har en snäll man som jag kan be allt om. Har övertalat honom att pinka i en hink som jag sen spär med varmt vatten för att försöka få igång processen i varmbänkarna. Värmen kommer ju från att gödslen börjar brinna, sen är det bara att slå på lite jord och sätta ner så kan man så mycket tidigare då värmen underifrån och locket ovanpå ger ett bra klimat i bänken 

På återseende! 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

beckaszoo.blogg.se

Här kan du läsa om mitt liv som "trottoarbonde" med djur, arbete, odling och mer därtill

RSS 2.0