Söndags pyssel

Söndagen snart förbi men ännu en dag vi fått mycket gjort.

Morgonen började med att plocka upp all potatis som va kvar i landet. Trots hårt angrepp av bladmögel så blev det en vettigt skörd. Tanken är att dessa päror ska räcka till nästa års skörd.

Fick även ner dom sista blomlökarna till min perenrabatt. Så nu får där nog inte plats en lök till men det lär förhoppningsvis bli vackert till våren när det börjar blomma.

Med grepp är det enklast att plocka upp potatisen men man får vara försiktig annars sätter man greppen i en pära eller två
Blev två backar som nu står på lagring

Grabbarna fixade till ett rede till i hönshuset så där är gott om plats, tog hem mina två sista får som vi köpt av grannen och lite annat små pyssel här hemma.
Hovslagaren va också här för att titta över lollos hovar som jag tyckt såg ut att få hålvägar. Rätt hade jag med så nu är det mesta borta så nu ska det bara hållas koll på hovarna på henne så det inte kommer tillbaka eller att det trycks in skit.

Lollo och hovslagaren in action
Mika två sista damer som är korsning mellan finull och lester
Dom får i 1-2dygn stå inne så dom inte får för sig att rymma över till grannen igen och så dom vet vart maten är

Nu står äppeldricka på spisen i saftmajan och ska strax kokas med lite socker och kanel sen vidare på flaska. Sen kan den drickas antingen kall eller varm. Ska bli spännande och pröva en sen.
Det som blir över i saftmajan ska det göras äpplemos på. Har en del äpplen kvar så blir väl en omgång till i veckan.

Det står även en påbörjad burk med syradade morötter i köket. Bara vänta ut och se om den exploderar eller inte.

Hoppas ni haft en härlig helg för det har jag med allt som blivit gjort.
Trevlig kväll på er!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

beckaszoo.blogg.se

Här kan du läsa om mitt liv som "trottoarbonde" med djur, arbete, odling och mer därtill

RSS 2.0