Odlings säsongen

Äntligen är första omgången sådd gjord inomhus och säsongen är därmed startad! Lyckan är total och jag hoppas på bra utdelning. Blev bland annat ett antal tomater och paprika. 

Komplett lista: 
-kronärtskocka 
Green globe 
Violet de Provence
-tomat
Tigrella
Rio fuego
Cal-J 
Golden sunrise
Brandywine 
Black Cherry 
-paprik
Hamik
Marconi Rosso 
Golden calwonder 
-chilli
Habanero hot Lemon 
Lambardo
-Gurka 
F1 deltastar RZ 
-djungelgurka
-melon
Cantalupo di charentais
-kryddor
Salvia
Basilika
Oregano 
Timjan 
-gyllenbär 
-rotselleri 

Tror jag fick med allt där. Förhoppningen är att kunna sälja överflödet. Annars lär det bli en himla massa tomat och paprika plantor 






Kläckaren är även startad då jag var och hämtade 24 ägg på laurins gård utanför Hörby i måndags. Hon har en massa olika raser att välja på, själv valde jag maran blåsilver & svart silver, RIR(Rhode Island red) och isbar. 
Isbar lägger fina gröna ägg, maran har chocklad färgade och RIR har beige/ljus bruna. Är du nyfiken så kika in på hennes hemsida http://www.frulaurin.se
Själv är det första gången jag använder henne men hon kändes seriös och jag har bara hört gott om hennes ägg. 


Så nu hoppas jag på många hönor så vi får lite fler ägg igen. 

Jag och barnen var idag i Ljungbyhed och hämtade en ny genbanks blomme tupp till mina blomme damer. Vi fick tyvärr förra veckan avliva den tuppen vi hade då han blivit kraftigt halt. 
En riktigt stilig karl med hätta så det ska bli intressant att se om det blir nedärvt till kycklingarna. Ska försöka hinna få en bra bild på honom i helgen så ni med får se honom. 
Nu ska jag bara få tummen loss att ansluta mig själv till genbank också 

Tjingeling! 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

beckaszoo.blogg.se

Här kan du läsa om mitt liv som "trottoarbonde" med djur, arbete, odling och mer därtill

RSS 2.0