Nässlor

Igår gick jag och hunden en runda i hagarna för att plocka lite färska nässlor. Hade hittat ett spännande recept på nässelpesto som jag var tvungen att pröva. 


Det går bra att plocka nässlor så länge dom fortfarande är väldigt späda för då bränns som dom inte. Men man får passa sig annars får man sig en bränna eller två. 


Det blev även att baka två nässelbröd som åkte i frysen för senare bruk. En lyckad skörd. Delar med mig nedan av recepten om någon skulle vilja pröva. Ja rekommenderar stark iaf peston

Nässelbröd(2st) 


50gr jäst 
1l förvällda nässlor
2.5dl avkok från nässlor
2.5dl mjöl
En skvätt sirap 
Mjöl till degen är smidig och fin 
 
1. Smula jästen. Värm vätskan till 37grader och rör ut med jästen. 
Ner med sirap och nässlor. 
2. Fyll på med mjöl efterhand tills degen känns fin och smidig. 
3. Täck med duk och låt jäsa i 30min 
4.baka ut till två limpor och låt jäsa under duk igen i 30-40min. Starta ugnen på 225grader 
5. Grädda brödet i nedre delen av ugnen tills det låter ihåligt när du knackar undertill då är det klart. Ca 30-40min 

Där fanns en hel del olika recept på näten och det här är lite eget hopkok som ja tyckte blev bra 

Nässelpesto 

Vitlök
Färska nässlor
Salt
Peppar 
Rapsolja 
Solrosfrön
En bit stark grov riven ost 
 
Mixa allt till en lagom fin grynig smet och tillsätt osten det sista du gör och kör stötvis ett par gånger 
Blir fantastiskt gott! 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

beckaszoo.blogg.se

Här kan du läsa om mitt liv som "trottoarbonde" med djur, arbete, odling och mer därtill

RSS 2.0