Ledig torsdag

Idag stod en ledig dag på schemat mitt i veckan och allt det vart inte igår det hände. Fått lite gjort idag även om man alltid önskar man hinner med mer men så är det när det aldrig tar slut på grejor som ska göras. Och skulle det mot förmodan ta slut kommer jag garanterat på nya.

Vi började dagen med att tyvärr skicka mina nyköpta tackor till lamm himmeln då det enda dom gör är att rymma. Ingen respekt för tråden och sista gången dom rymde nu så lyckades dom lura ut grannens bagge! Helt galet pinsamt så tyvärr fick det bli hemslakt på dom två. Det funkar tyvärr inte att ha får som inte har någon som respekt för tråden och konstant rymmer.
Första gången för mig att slakta lamm och flå. Riktigt spännande och intressant. Jag är ju sån att jag är lite knäpp som tycker det är extremt intressant med sånt och vill alltid lära mig mer. Den sista fick ja själv tömma på inälvor och flå det mesta av. Så nu ska dom hänga ett par dagar tills dom uppnår 40dygnsgrader.

Lyckades även hinna med att städa ut hela hönshuset då alla 22 hönsen vägrade gå ut när det låg snö på backen. Världens största mesar så där hade blivit helt galet skitigt där inne. Så nu är där städat, lösa grejer diskade och ny strött till donnorna och dom två herrarna förstås. Inte världens med trevligaste eller luktfriaste jobb men det måste göras när man har djur.

Imorgon vankas det en korthajk med barnen och gruppen som är under min. Det blir lite eldning,film,mörkerlek,gåtor och chiffer. Tur som ska vi sova inne denna gången så jag slipper frysa halvt ihjäl men det gör jag säkert endå som alltid.
Jag skulle stå för lite skattjakt med chifferna så det blev 3 olika med olika svårighetsgrad. Men det är smarta ungar så det löser dom garanterat snabbt. Blir att leta lite grejer ut i skogen och samla ihop. Blir garanterat en bra och mysig helg!

Nu ska de snarkas så himla hårt för imorgon blir det upp innan tuppen gal för att komma iväg till jobbet då veterinären kommer till garp imorgon så jag hinner bli klar på jobbet innan hon ringer. Så har jag tur kan jag stanna hemma efter det och slippa åka tillbaka till jobbet vilket kan bli skönt.

Hej svejs i lingonskogen så länge!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

beckaszoo.blogg.se

Här kan du läsa om mitt liv som "trottoarbonde" med djur, arbete, odling och mer därtill

RSS 2.0