Ansvarsfull djurägare

Att vara en ansvarsfull djurägare innebär så himla mycket. Mycket mer än vad man ibland tänker på. Utöver att man ska se till så dom har mat,vatten och regelmässigt skydd och tillsyn så finns det ibland beslut som är mindre roliga att ta men som man måste ta endå.

Visa har djur för sällskap,visa för mat,visa för det är ens yrke men dom allra flesta har det för man tycker det är roligt med djur. Jag själv tycker det är spännande och extremt roligt med djur. Det ger en så himla mycket utöver kärlek av mina djur får jag ägg av mina höns, alla överskotts tuppar slaktas och hamnar i frysen. Lammen som blir till våren ska skickas på slakt och det ska göras återtag på kött och skinn. Jag ska även skaffa ankor till våren där ällingarna ska slaktas och hamna i frysen.
Jag väljer att ha en del djur för att veta exakt vart min mat kommer ifrån och djur som jag vet haft det bra i livet.

Dom ger också en oändlig med kärlek i alla dess former. Mycket klappar och kel blir det när man är ute hos djuren.
Men djur tar också en väldig massa tid vilket inte alla alltid tänker på,respekterar eller förstår. Det ska fodras varje dag på vintern till djur ute,är det minus måste vattnet slås hål på flera gånger om dagen,dom ska ha daglig tillsyn,motion,skönhetsvård i form av klippning/borstning och när det är dags att yngla av sig ska det hållas koll då det kan uppstå komplikationer.
Det är helt enkelt mycket jobb oavsett hur många djur man har. Bara en hund tar mycket tid då det ska motioneras och stimuleras.

Sen ibland kommer det då man ska ta mindre roliga beslut speciellt om man är lite speciellt fäst vid ett djur som man ofta blir vid en hund,katt eller häst. Personligen tycker jag alltid oavsett vilket djur det är jobbigt att ta bort dom pga sjukdom. Men det viktigaste är att inse för djurets bästa att det kanske ska få lämna detta livet av olika orsaker. Vi slaktade mina nyköpta tacklamm pga dom hela tiden rymde och inte hade någon form av respekt för tråden. Sista gången dom rymde så lurade dom ut grannens bagge pinsamt nog. Drf tog vi beslutet att hemslakta dom vilket gör att dom nu ligger i frysen där hemma. Skit tråkigt men ett nödvändigt ont när det inte funkar. Man avlivar/slaktar ofta inte en hund/katt/häst pga detta men man får kanske göra av med dom på annat sätt men nya ägare.

Likadant min lilla garp är dålig,veterinär har varit ute och kommer på återbesök imorgon. Han har fått penicillin i 7 dagar och jag ser en viss förbättring men inte tillräckligt i mina ögon. Nu är garp även en gammal grabb som dom senaste 2 åren fått gå hemma hos mig och bara ha det bra. Så skulle jag behöva avliva honom pga att han inte blir bättre är det jobbigt men inte hela världen då jag har gjort det bästa för honom med veterinär vård och massvis med kärlek. Det är ett beslut jag i så fall tar för hans bästa.

Insåg nu när jag läst igenom hela inlägget att det blev ganska långt och kanske lite luddigt men det viktigaste av allt är detta:
En ansvarsfull djurägare ser alltid till djurets bästa oavsett hur mycket det tar emot i ens eget hjärta eller hur jobbigt det kan vara annars ska man inte ha djur




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

beckaszoo.blogg.se

Här kan du läsa om mitt liv som "trottoarbonde" med djur, arbete, odling och mer därtill

RSS 2.0